V předposlední fázi soutěžního dialogu Nový Hlavák představili zástupci tří vybraných mezinárodních architektonických studií své pojetí revitalizace parku Vrchlického sady, novostavby tramvajové trati Muzeum – Bolzanova a úprav nové odbavovací haly Hlavního nádraží Praha. Členové hodnotící komise se seznámili s projekty zcela jedinečným způsobem ve virtuální realitě haly společnosti Virtuplex. Nyní nastává závěrečná fáze dopracování návrhů na základě komentářů hodnotící komise a přizvaných odborníků.
Během dvoudenního setkání (ve dnech 21. a 22. března) odprezentovali zástupci tří mezinárodních architektonických studií vybraných do finální fáze soutěžního dialogu Nový Hlavák své návrhy členům hodnotící komise. S využitím 3D simulace ve virtuální realitě a za pomoci speciálních brýlí umožnili porotcům „projít se“ návrhy a vidět zrekonstruované území z pohledu jeho budoucích návštěvníků. Nyní čekají finalisté z týmů Henning Larsen Architects A/S; re:architekti+baukuh+Yellow Office a Miralles Tagliabue EMBT S.L.P. + OCA architects Prague na zpětnou vazbu od hodnotící komise a spolupracujících odborníků. Následně dokončí své návrhy, ze kterých bude vybrán vítězný projekt.
„Přidanou hodnotou právě probíhajícího soutěžního dialogu je možnost diskutovat o návrzích. Projekty se tak vyvíjí i na základě poznatků vyvstalých až během procesu, což nám umožňuje odstranit případné nesrovnalosti ještě před finálním výběrem. Návrhy jsou díky tomu preciznější a kvalitnější. Zcela nový rozměr tomu dodalo využití 3D simulace ve virtuální realitě. V České republice se v této oblasti jednalo o přelomový krok a náš soutěžní dialog je úplně první, který této možnosti využil,“komentuje poslední události předseda hodnotící komise Ing. arch. Jaroslav Wertig.
Pod názvem “Nový Hlavák” byl v květnu 2022 vypsán soutěžní dialog pro revitalizaci území kolem Hlavního nádraží, která se bude týkat Vrchlického sadů, odbavovací haly nádraží a výstavby nové tramvajové trati územím. Jedná se o společnou aktivitu hlavního města Prahy, Správy železnic a Dopravního podniku hl. m. Prahy. Do soutěžního dialogu se v červenci 2022 přihlásilo 26 architektonických týmů z Česka i zahraničí. Z nich bylo vybráno nejdříve pět a následně tři architektonická studia.
Díky rozsahu a komplexnosti projektu se kromě hodnotící komise složené ze závislé části (zástupců zadavatelů) a z nezávislé části (architekti, krajinářští architekti a historikové) prezentací a následné diskuse účastnili i přizvaní odborníci. Těmi byli další zástupci zadavatelů pro dílčí témata, například s ohledem na provoz a správu odbavovací haly, pronájmy, provoz a technologie metra a tramvají. Dále to byli odborníci na biotechnologie, modrou a zelenou infrastrukturu, participaci s veřejností, cyklodopravu, památkovou péči a další, včetně zástupců městských částí hl. města Prahy.
Zdroj: IPR Praha
Související články ...
Kulturní dědictví – monitoring tisku, zprávy, analýzy, dotace, akce a události, výstavy, webové projekty