Technické kolokvium k projednání aktuálního stavu výtoňského mostu, jehož výsledkem bude doporučení dalšího postupu, uspořádala Správa železnic na žádost ministra dopravy Martina Kupky 20. a 21. února 2023. Ve čtvrtek 2. března byla kompletní vyjádření zúčastněných odborníků ke všem bodům zadání předána do rukou ministra Kupky.
V tuto chvíli můžeme konstatovat, že kolokvium probíhalo i přes někdy rozdílné názory na korektní a vysoké odborné úrovni. Účastníci kolokvia se ve většině shodují na následujícím:
– Dosud vykonané činnosti byly provedeny kvalifikovaně. Dosavadní průzkumy jsou dostatečným podkladem pro rozhodování o budoucnosti mostu a základem pro vypracování dalších projektů.
– Stav mostu je špatný a panuje shoda, že potřebuje naléhavý zásah.
– Opravu mostu na budoucí železniční zatížení lze považovat za možnou. Jde o inženýrskou výzvu, na její náročnost ale panují mezi členy kolokvia rozdílné názory. Znamená obecně větší dopad do omezení železniční dopravy.
– Vítězný koncept soutěžního dialogu považují účastníci kolokvia za technicky dobré a moderní řešení, které umožňuje naplnit budoucí potřeby železnice a dokáže kombinovat potřeby více druhů dopravy. Vítězný návrh také umožňuje přemístění stávajícího mostu do nové polohy.
– Z hlediska kulturního dědictví se doporučuje po definování projektu projednat další postup s poradní misí nebo reaktivní monitorovací misí UNESCO.
Z vyjádření účastníků kolokvia ke kladům a záporům lze prozatím shrnout, že se shodují na špatném stavu mostu s významnou korozí. Většina účastníků zastává názor, že oprava stávajícího mostu je technicky a finančně náročná a má omezenou životnost s vysokými náklady na další údržbu. Většina (7 z 10) se také přiklání k novému mostu, a to i s ohledem na potenciál pro další rozvoj města a dopravy. Dále je zmíněna a doporučena vhodnost přemístění a znovuvyužití původního mostu v nové poloze (např. jako lávka pro pěší).
Menší část kolokvia (2 z 10) považuje památkovou hodnotu mostu za natolik významnou, že se přiklání k jeho opravě a považuje ji za reálnou z pohledu bezpečnosti i nákladů. Nový tříkolejný most nepovažuje za nutný.
Zdroj:
Správa železnic
Sledujeme časovou osu ...
ČKAIT: Nové přemostění na pražské Výtoni musí propojit mnoho aspektů veřejného zájmu
Vzhledem k tomu, že v diskuzi kolem nového železničního mostu...
Druhé jednání expertní komise k železničnímu mostu na Výtoni
Diskuze nad rozpracováním vítězného architektonického návrhu železničního mostu na Výtoni...
Reakce Správy železnic na prohlášení NPÚ k železničnímu mostu na Výtoni
Vnímáme a respektujeme pozici Národního památkového ústavu (NPÚ), jehož snahou...
Vyjádření NPÚ k aktuálnímu dění okolo mostu Výtoň
Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Praze, reaguje na...
Otevřený dopis ministra dopravy senátorům k železničnímu mostu pod Vyšehradem
Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, vážím si Vašeho zájmu...
Otevřený dopis senátorů ministru dopravy ohledně mostu na Výtoni
Vážený pane ministře dopravy, vážený pane řediteli Správy železnic, železniční...
Kompletní vyjádření odborníků k výtoňskému mostu jsou nyní veřejně dostupná
Správa železnic zveřejňuje po dohodě s ministerstvem dopravy kompletní znění...
Výsledky technického kolokvia k mostu na Výtoni v Praze byly předány ministru dopravy
Technické kolokvium k projednání aktuálního stavu výtoňského mostu, jehož výsledkem...
Ministr Kupka se seznamuje s výsledky kolokvia odborníků k železničnímu mostu
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) obdržel od kolokvia odborníků zprávu...
Výstavu návrhů železničního mostu na Výtoni zakončí veřejná debata
V neděli 5.3.2023 skončí v budově Národního technického muzea (NTM)...

Kulturní dědictví – monitoring tisku, zprávy, analýzy, dotace, akce a události, výstavy, webové projekty