Památkově chráněná budova hlavního nádraží v Plzni z roku 1907 se letos otevře po rekonstrukci veřejnosti. Všechny prostory pro cestující pak budou plně v provozu v prosinci. Náklady dva roky trvající opravy přesáhnou 700 milionů korun. Prodej jízdenek se v první polovině července přesune z horní do dolní haly pod schodištěm, v horním patře začnou stavební práce. Komerční jednotky budou otevřené na jaře 2024, nájemci se vybírají v soutěži, řekl dnes ČTK při prohlídce stavby Petr Toman z investorské Správy železnic (SŽ), Stavební správy západ. Hotovo je ze dvou třetin.
„Přístup k novým pokladním přepážkám povede koridory pod prostorovým lešením, cestující se proto musí připravit na menší čekací prostory. Tento stav potrvá do prosince,“ řekla mluvčí SŽ Nela Friebová. V horním patře bude pro zachování přístupu cestujících na nástupiště vytvořen průchozí koridor k výtahům, ve spodním podlaží povede do prostoru nových pokladen.
„V červenci už předáme do zkušebního provozu větší část prostor provozovateli, Správě železnic a Českým drahám, a to kanceláře ve druhém a třetím patře a pokladny pro veřejnost, které jsou schovány v útrobách hlavní haly, a veřejná WC a další prostory pro obslužný personál kolem hlavní kupole,“ uvedl stavbyvedoucí Miroslav Kšír z Metrostavu.
Hotová je východní část nádražní budovy a od května i dvě menší postranní kupole. Složité byly podle Kšíra například kompletní výměny stropů všech objektů. Nejdelší byla rekonstrukce prostřední velké kupole, která potrvá 1,5 roku a hotová bude do října. Práce prodloužila hlavně výměna nevyhovujícího dřevěného podbití. Kupole se nerekonstruovaly celých 116 let, stavebníci na nich doplňují zdobné prvky z doby secese. Podobně doplní podle dobových fotografií také původní prvky do dolní haly, kde se už začaly dláždit mozaiky s ornamenty. Právě na finále stavby nejvíc dohlížějí památkáři.
Stavbaři se nepotýkají s nedostatkem materiálů, protože se předzásobili. „Je to pro nás i SŽ prestižní zakázka, jedna z VIP výpravních budov v ČR. Kromě nedělí se tu dělá nonstop, každý den je tu 145 lidí,“ řekl Kšír. Podle Tomana je horší situace s řemeslníky, třeba klempířů a štukatérů je málo a noví mladí mezi nimi nejsou. Náročné střechy, které byly v havarijním stavu, jsou hotové z 80 procent, dodělává se fasáda na západním průčelí, zbylé fasády včetně zdobných prvků a maleb budou do konce roku.
„Vstupujeme do poslední třetiny prací. Celá stavba je velmi komplikovaná, protože jde o historický objekt,“ uvedl oblastní ředitel SŽ Radek Makovec. Stavbaři odkrývají místa, o nichž vlastník budovy nevěděl. Od roku 1907 nepodstoupila nádražní budova žádnou zásadní rekonstrukcí, jen provozní úpravy. Pouze po druhé světové válce se musela opravit hlavní kupole, kterou zasáhla bomba. „I horní hala byla postavena do provizorního stavu a teď jí dáváme úplně novou podobu,“ uvedl. Jde o jednu z „top“ budov SŽ. Více než polovinu na její opravu dává evropský fond obnovy.
Rekonstrukce ukončuje modernizaci celého nádraží, kde od roku 2011 stavbaři modernizovali kolejiště s nástupiště. „Funkční moderní nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. SŽ je podle Makovce před podpisem smlouvy s fastfoodovým řetězcem KFC, který si pronajme hlavní restauraci propojenou s venkovní zahrádkou, uzavřela smlouvu s firmou Knihy Dobrovský, velkou kavárnu bude mít Pekařství Malinová z Plzeňska, vše v horní hale.
Zdroj: ČTK
Fotografie: Metrostav
Kulturní dědictví – monitoring tisku, zprávy, analýzy, dotace, akce a události, výstavy, webové projekty